Nem kell, hogy a piackutatás milliókba kerüljön; gyakran már nagyon egyszerű online marketing eszközökkel is elegendő bizonyíték gyűjthető az üzleti ötlet működőképességének igazolására. Mégis rengeteg vállalkozás szeret bele végérvényesen jól hangzó ötletbe, és vág bele a költséges fejlesztésbe, ahelyett, hogy megfontoltan tesztelne, majd döntene.
Üzleti ötletek tesztelése online marketing eszközökkel
Sokszor előfordul, hogy "első látásra" beleszeretünk egy-egy pompásnak tűnő üzleti ötletbe, józan eszünkkel pedig sejtjük, hogy ez kockázatos vállalkozás. A kudarc és az erőforrás-pazarlás esélyét azonban csökkenthetnénk, ha lassítanánk, és csak bizonyítékok ellenében engednénk a csábításnak.
Nem feltétlen kell milliókat költeni ugyanis piackutatásra. Egy-egy induló üzleti ötlet gyakran a legegyszerűbb online marketing eszközökkel is tesztelhető, és érdemes is mielőbb megnézni, hogy melyek a célközönség szempontjából leghatékonyabb:
- keresési kifejezések;
- kulcsüzenetek;
- értékajánlatok;
- árazás stratégiák;
- funkciók.
Piackutatás - mikor a termék még nem elérhető
A termékfejlesztés, de akár egy MVP - korai prototípus - létrehozása költséges mulatság. Az alábbi online eszközök alkalmazásával viszonylag olcsón és gyorsan felmérhető, hogy érdemes-e szintet lépni az ötlet kidolgozásában, a termék vagy szolgáltatás leszállításában.
Potenciális piacok, trendek, kulcsszavak
A legegyszerűbb és legolcsóbb megoldásokat a Google szolgáltatja Market Finder, Trends és Keyword Planner (kulcsszótervező) szolgáltatásaival. Ezek az ingyenes eszközök lehetőséget biztosítanak arra, hogy új, potenciális piacokat találj, csökkentsd az üzleti kockázataidat, vagy a releváns keresési trendek és kulcsszavak alapján a célközönséggel rezonáló tartalmakat és értékajánlatokat alakíts ki.
CTA – call-to-action céloldalon
Egy-egy üzleti ötlet iránti kereslet felmérésére lehet eszköz egy olyan céloldal létrehozása, mely cselekvésre – például várólistára történő feliratkozásra – ösztönzi az érdeklődőket. A termék vagy szolgáltatás elkészüléséig a landing oldal és további online marketing eszközök segítségével tesztelhető az üzenet, az értékajánlat, az árazás, de még a funkcionalitás is. A későbbiekben az itt feliratkozó közönség a termék korai tesztelőjévé is válhat, mely értékes visszajelzést adhat a termékfejlesztéshez.
A landing oldalra forgalom meglévő adatbázis esetén email marketing vagy hirdetések útján terelhető. A hirdetések közül kiemelendő a videó-kampány. A termékvideó elkészítése már valamivel nagyobb befektetés, de látványos, és ebben a formátumban sokszor a termék lényege is könnyebben kommunikálható. A videó lejátszása után az érdeklődőket egy céloldalra terelheted, és ott biztosíthatsz nekik lehetőséget arra, hogy feliratkozzanak a várólistára.
Facebook lead generáló kampány
Még landing oldal létrehozása sem feltétlen szükséges egy-egy korai ötlet teszteléséhez. A Facebook lead-generáló kampányai alkalmasak arra, hogy az ötlet rövid bemutatása után még email címeket is gyűjts az érdeklődőktől.
Piackutatás – mikor a termék már elérhető
Fake door testing
A fake-door tesztelést alkalmazva csak minimális fejlesztés szükséges ahhoz, hogy már meglévő termék esetén felmérd az új funkcióra vonatkozó igényt úgy, hogy nem működő gombokat helyezel el a termékben, és méred a rájuk érkező kattintások számát, esetleg kattintás után feliratkozási lehetőséget adsz az érdeklődőnek.
Minden esetben nagyon fontos az érzékeny kommunikáció, mivel a felhasználó becsapva érezheti magát akkor, mikor rájön, hogy nem áll még rendelkezésre az új termék vagy a funkció.
A felhasználó frusztráltsága enyhíthető, ha lehetőséget biztosítasz neki a várólistára történő feliratkozásra, vagy esetleg – a termék előállítása után igénybevehető - kedvezmény érvényesítésére.
Az A/B tesztelés technikája
Az A/B tesztelés egy gyakran használt, viszonylag olcsón elérhető kvantitatív kutatási módszer a felhasználói viselkedés mérésére. A/B tesztelés során egy - ugyanazt a célt szolgáló, egyetlen változóban eltérő - megoldás két lehetséges változatát hasonlítjuk össze.
A/B tesztelés indítható:
- weboldalon lévő funkciók, színek, kreatívok, üzenetek;
- hirdetési kreatívok, címsorok, leírások, szövegek, vagy
- e-mail tárgyak, tartalmak hatásának felmérésére.
Az A/B tesztelés kihagyhatatlan lépései
1. A hipotézis megfogalmazása
„Úgy véljük, hogy az alkalmazás időpontfoglalójának piros színe befolyásolja a konverziók számát.”
2. A kontroll és a variáns definiálása:
„Ezt igazolandó teszteljük az időpontfoglaló piros és fehér variánsát.”
3. A KPI meghatározása, melyek mentén a sikeresség mérhető
„A/B teszt segítségével mérjük az időpontfoglalóból érkező konverziók számát.”
4. A kritériumok megfogalmazása:
„Feltevésünk helyes, ha az időpontfoglaló piros variánsa legalább 10 konverziót ér el naponta.”
5. A teszt időtartamának, a bevont felhasználók számának meghatározása
„A teszt időtartama 14 nap, a bevont felhasználók aránya 50 százalék.”
Az A/B teszt eredménye akkor lesz szignifikáns, ha a véletlenek aránya egy meghatározott érték alatt marad. Ez az érték a legtöbbször 5 százalék, amiből következik, hogy a legtöbb A/B teszt 95 százalékos valószínűséggel dolgozik.
A kísérletet csak akkor tekinthetjük bizonyítónak, ha annak eredménye szignifikáns. Ellenkező esetben jobb, ha nem dolgozunk a teszt eredményével.
Lehetséges buktatók az A/B tesztelés során
- Nem tudunk elegendő forgalmat generálni a teszthez.
Ha nincs elég forgalom, akkor az A/B teszt nem, vagy csak rendkívül lassan használható.
- Nem ismerjük a termék felhasználásának módját.
Ha nincsenek előzetes adataink a szokásos konverziós számokról, akkor az elvárt növekedést sem tudjuk pontosan definiálni.
A fentiekből következik, hogy a feldolgozott adatmennyiség kulcskérdés az A/B teszt során. Ennek becsléséhez mindenképpen érdemes szignifikanciakalkulátort keresned, mely kiszámolja, hogy hány ember szükséges az eredményes kísérlet elvégzéséhez, és mennyi ideig kell futtatni a tesztet.
A leghasznosabb eszközök piackutatáshoz és A/B teszthez
- Google Optimize
- Optimizely
- AB Tasty Sample Size Calculator
- Google Market Finder
- Google Trends
- Google Keyword Planner
- a Facebook érdeklődőkeresési hirdetései
- Unbounce, Wix – ingyenes céloldal-építő eszközök
A tanulás ma az egyik legnagyobb versenyelőny. Piackutatás lehetővé teszi a gyors tesztelést, tanulást, döntést és irányváltást. Tesztelj! Bukj el gyorsan, és legyél sikeres méggyorsabban!